استاندارد ایزو 22000

ایزو 22000 سیستم مدیریت ایمنی مواد غذایی است که می تواند به هر سازمان در صنایع غذایی اعمال شود

ایزو یک انجمن جهانی است که متشکل از سازمان های استاندارد ملی مختلف است. سازمان ایزو استانداردهای بین المللی برای ایمنی مواد غذایی را توسعه داده است. از آنجاییکه حوادث ایمنی مواد غذایی در هر مرحله از زنجیره تامین مواد غذایی - تولید، حمل و یا فروش - ممکن است اتفاق بیفتد، ضروری است که یک طرح ایمنی غذایی مناسب در نظر گرفته شود.

استاندارد ایزو 22000 دقیقا همان چیزی است که باید در سیستم مدیریت ایمنی مواد غذایی (FSMS) قرار گیرد. این است که اطمینان حاصل کنید که غذا در طول کل زنجیره تامین مواد غذایی، تا زمانی که غذا خورده شود، حفظ شود. استانداردها از این قسمت های کلیدی تشکیل شده است:

·         مدیریت سیستم

·         ارتباطات تعاملی

·         برنامه های پیش نیاز

·         اصول HACCP


ایزو الزامات زیر را برای سیستم مدیریت ایمنی مواد غذایی ذکر کرده است:

·         برنامه ریزی، پیاده سازی، مدیریت، نگهداری و به روز رسانی سیستم مدیریت ایمنی مواد غذایی که هدف آن ارائه محصولاتی است که برای مصرف کننده ایمن هستند.

·         مطابقت با الزامات قانونی و ایمنی مواد غذایی.

·         برای ارزیابی و ارزیابی نیازهای مشتریان و نشان دادن آن مطابق با نیازهای مشتری مربوط به امنیت غذایی متعهد شده است که هدف از آن افزایش رضایت مشتری است.

·         ارتباط موثر ایمنی مواد غذایی با تامین کنندگان، مشتریان و اشخاص در سراسر زنجیره تامین مواد غذایی.

·         اطمینان حاصل کنید که سازمان با سیاست ایمنی مواد غذایی خود مطابقت داشته و به طور موثر این را نشان دهد.

·         سیستم های مدیریت ایمنی مواد غذایی - الزامات هر سازمانی در زنجیره غذایی


چرا من نیازمند اخذ گواهینامه ایزو 22000 هستم؟

·         هر روز در سراسر جهان غذا تولید ، حمل و نقل، فروخته و مصرف مشود، این بدان معنی است که همیشه خطر آلودگی و سایر خطرات ایمنی مواد غذایی وجود دارد.

·         استاندارد ایزو 22000به منظور کاهش خطر ابتلا به آلودگی باکتری ها و در نتیجه خطر بیماری در کل فرایند زنجیره تامین مواد غذایی هدف قرار می گیرد.

·         گواهینامه ایزو 22000 کسب و کار با یک چارچوب جامع برای سیستم مدیریت ایمنی مواد غذایی مربوط به ایمنی مواد غذایی را فراهم می کند

·         یک سازمان می تواند بسته های مختلف ایزو 22000را بسته به نیازهای فردی خود خریداری کند.

·         سازمان های گواهی شده در ایزو 22000می توانند به مشتریان خود نشان دهند که آنها سیستم مدیریت ایمنی مواد غذایی را دارند

·         استانداردهای بین المللی استانداردهای غذایی مستقیما بررسی می شوند تا با صنعت ایمنی مواد غذایی مرتبط باقی بمانند.


استاندارد ایزو 22000 چگونه کار می کند؟

ایزو 22000 تمام زنجیره تامین مواد غذایی را پوشش می دهد - از مزرعه تا بشقاب و مراحل مربوطه را که مورد نیاز برای برآورده شدن استانداردهای ایمنی مواد غذایی مختلف است، تعریف می کند.


اصول HACCP

ایزو 22000 نشان دهنده اصول تجزیه و تحلیل خطر و نقطه کنترل بحرانی (HACCP) است

تجزیه و تحلیل خطرات بالقوه یک عنصر کلیدی برای حفظ یک سیستم مدیریت ایمنی غذایی جامع است زیرا سازمان را با اقدامات موثر کنترل می کند


ارتباطات تعاملی

استاندارد ایزو 22000 بیان می کنند که ارتباط در تمامی مراحل زنجیره تامین مواد غذایی ضروری است. ارتباط موثر تضمین می کند که تمام خطرات احتمالی ایمنی مواد غذایی به درستی شناخته شده و بنابراین، به طور مناسب کنترل می شود.

ارتباط نه تنها درون یک سازمان ضروری است، بلکه با مشتریان و تامین کنندگان نیز ضروری است.


برنامه های پیش نیاز اخذ ایزو 22000

برنامه های پیش نیاز عبارتند از سياست ها و رويه های اجرا شده در سازمان که مربوط به نقش محيط توليد در ايجاد محصولات غذایي امن است.

برخلاف برخي از گواهينامه هاي مديريت ايمني غذايي، ايزو 22000 نيازي به برنامه هاي پيش نياز خاص ندارد. بلکه نیاز به یک سازمان برای شناسایی و اعمال برنامه های مورد نیاز خاص به نیازهای فردی خود دارد.

ایزو 22000 می تواند به یک سیستم مدیریت موجود مرتبط شود یا مستقل از سایر استانداردهای سیستم مدیریت استفاده شود

سازمان همچنین می تواند یک سیستم مدیریت ایمنی مواد غذایی جدید ایجاد کند و اطمینان دهد که آن را مطابق با الزامات استانداردهای ایزو 22000اجرا و پیاده سازی می کند.


چگونه می توانم ایزو 22000را دریافت کنم؟

ایزو 22000را می توان به صورت بسته های مختلف و در فرمت های مختلف بسته به نیازهای فردی سازمان، خریداری کرد

بسته ها معمولا شامل دوره های آموزش آنلاین ایزو 22000، چک لیست ها و قالب هایی می شوند که می توانند به صورت جداگانه یا به طور مشترک خریداری شده و مورد استفاده قرار گیرند

مشاوره رایگان واتس آپ
مشاوره تلفنی رایگان