گواهینامه HACCP

HACCP  چیست؟

کنترل نقاط بحرانی  (HACCP)  یک روش شناخته شده بین المللی برای شناسایی و مدیریت ریسک مربوط به ایمنی مواد غذایی است و هر سازمان دارای برنامه HACCP ، میتواند به مشتریان، عموم اطمینان دهد که یک برنامه ایمنی غذایی به خوبی مدیریت شده دارد.

ایزوHACCP  یک سیستم مدیریتی است که در آن امنیت غذایی از طریق تجزیه و تحلیل و کنترل خطرات زیستی، شیمیایی و فیزیکی از تولید مواد خام، تدارکات و جابجایی، تولید، توزیع و مصرف محصول نهایی مورد بررسی قرار میگیرد.

امروزه بسیاری از بهترین تولیدکنندگان و فروشندگان جهان از این سیستم به عنوان پایهای برای برنامههای مدیریت ایمنی غذایی خود استفاده میکنند.

اخذ گواهینامه ایزوHACCP  از طریق تحلیل خطرات و جایی که میتوانند این خطرات  رخ دهند، به حداقل رساندن ریسک کمک میکند. اتحادیه غذای سالم، یک سیستم مدیریت ایمنی غذایی را در هر عملیات و در کمک به مدیریت نقاط کنترل بحرانی فراهم میکند.

با این حال، برنامه ایمنی غذایی تنها با اجرایHACCP  انجام نمیشود. برای موثر بودن، برنامههای پیشنیاز مانند کنترل آفت، قابلیت ردیابی و بهداشت باید توسعه و اجرا شوند.


چرا اخذ ایزو HACCP مهم است؟

پياده سازي مناسب سيستم  HACCP، با شناسايي و کنترل خطرات احتمالي که ممکن است از مواد خام، فرايندهاي تسهيلات و خطاهاي انساني حاصل شود، احتمال کاهش شکايات مشتري را کاهش مي دهد. آگاهي بيشتر کارمندان از سيستم HACCP  به بهبود مستمر محصولات و فرآيندهاي شرکت کمک مي کند.

علاوه بر اين، اصول HACCP هماهنگ با الزامات مواد غذايي FDA  است .

تجزيه و تحليل خطر و کنترل هاي پيشگيرانه مبتني بر ريسک میباشد.


پنج مرحله مقدماتي براي توسعه سيستم HACCP

1. تيم HACCP را جمع آوري کنيد

2. محصول خود را شرح دهيد

3. استفاده مورد نظر از محصول خود را شناسايي کنيد

4. ساخت نمودار گردشي

5. تأييد صحت نمودار گردشي  را در محل انجام دهيد

هفت اصل سيستم HACCP

1. تجزيه و تحليل خطر انجام دهيد

2. شناسايي نقاط بحراني (CCPs)

3. محدوديت هاي بحراني براي هر مرحله  کنترل بحراني را تعيين کنيد

4. الزامات نظارت براي شرايط کنترل بحراني را ايجاد کنيد

5. اقدامات اصلاحي را ايجاد کنيد

6. ايجاد مراحل نگهداري ضبط

7. پرونده ها را  براي تأييد نگه داريد

مشاوره رایگان واتس آپ
مشاوره تلفنی رایگان